maandag 17 december 2012

voorlopig nog lekker de Canaries

8-12-12
Voor het vertrek naar Gran Canaria zien we nog 2 vleugelhaaien door de haven zwemmen. prachtig gezicht.
Nu snel de boot weer oceaan-klaar maken en dan vertrekken we rond 13..00 uur. Uitgezwaaid door Pieter en Werner, toffe goozers. Heerlijke weken hebben we in Gran Tarajal gehad en hier afscheid van moeten nemen is altijd weer lastig. Veel leuke mensen leren kennen, maar ja we willen meer zien... dus trossen los en... vertrekken!!

Een bewolkte dag en zware buien hangen om ons heen, maar tot meer als een paar spetters komt het niet. Zo'n 20 mijl verder stoppen we en gooien het anker uit naast de haven van Morra Jable (nog op Fuerteventura) tegen de rotsen aan.  Eten , borrel en slapen want de volgende dag om 4 uur vertrekken we weer,zodat we nog bij licht aankomen op Gran Canaria.
zware bewolking en maar er valt weinig

9-12-12
Om 4 uur anker op nadat we Marjolein nog even door de marifoon toegezongen hebben. Ze is jarig vandaag. Eerst in het pikkedonker op de motor,. later kon de genua erbij, pal voor de wind. Nou ja wind..? erg weinig, behalve in de acceleratiezone kwam het tot 23 knopen maximaal. (rond de eilanden heb je zones waarbij het plotseling erg hard kan waaien. Dit zijn windversnellingen, waarbij de wind tussen de eilanden door wordt geperst en wel tot 2 beaufort meer wind kan opleveren. Dit kan rare situaties  opleveren als je hier niet op verdacht bent. De meeste schepen varen dan ook bij voorbaat al zwaar gereefd).

Onderweg nog vliegende vissen gezien, een spuitende walvis en zelfs een kleine tonijn gevangen met mijn nieuwe hengel. Helaas geen foto want hij zat al in de pan.
Eind van de middag kwamen we aan in  Anfi del Mar, aan de zuidkant van Gran Canaria en hebben het anker hier uitgegooid. Het weer schijnt hier beter te zijn als in Las Palmas, en daar gaan we toch voor!!!
Het water is helder, we zien het anker op 10 meter liggen,. iedere ochtend en avond zien we schildpadden zwemmen, prachtig, volop genieten. Wel is Anfi een echt toeristen oord. Allemaal resorts, direct aan de baai, compleet met entertainment.
Ook aan de prijzen in de winkels kan je dit merken, wel erg gezellig. Er is een jachthaven bij maar deze is zo klein en vol, geen mogelijkheid om hier in te duiken bij slecht weer. Wel mogen we hier met de bijboot aanleggen als we aan wal willen. Zolang de wind en swell niet uit het ZW komt liggen we hier prima, anders krijgen we de hele oceaan over ons heen.
's Avonds de verjaardag van Marjolein nog gevierd.

Iedere ochtend worden we wakker met een strakblauwe lucht, zo had ik het in mijn hoofd. Ontbijten, koffie en een frisse duik. dat is tegenwoordig ongeveer het ritme van de dag. Tegen de middag vaak wat bewolking en als de zon ondergaat wordt het zelfs fris.

Omdat gisteren de boegschroef er mee ophield eerst daar maar eens naar kijken/duiken. Het was meteen duidelijk wat het probleem was. De hele boegschroef zat zo vol met schelpen en andere aangroei dat draaien niet meer mogelijk was. En dat in een half jaar tijd. Plamuurmes en staalborstel erbij en in de aanval. Krabben maar. Moeilijk is het om onder water te blijven zonder een loodgordel om, maar alle beetjes helpen en hij draait iig weer. Maar een beetje bijhouden, net als het log (de snelheids-meter die met een wieletje onder de boot de snelheid en afstand aangeeft).

Verder verkennen we de omgeving lopend, met bus of met de taxi. Kost hier ook niets (€3,- naar het dorp verderop) Het eiland is groener als de vorige eilanden. Veel palm-, bananenbomen, cactussen, etc., hoewel ze wel kunstmatig besproeid worden, maar ja het regent hier ook (eigenlijk) nooit. Ziet er prachtig uit. We bezoeken winkeltjes, markten en terrasjes. lezen veel en alle social media bijhouden kost ook erg veel tijd. Dus de dagen vliegen echt om.
Anfi del Mar (links liggen wij)

Nadat we een nacht met veel swell hadden, waarbij we zowat door de boot rolden, toch maar eens aan de andere kant van de baai proberen, Arguineguin. Dit was niet echt de oplossing, hoewel het stadje wel leuk was en wat normalere "Spaanse prijzen" had als in het resort-gebied. Een anker achter, dat is misschien de oplossing? Dus nog net voordat het donker was proberen. De voorkant van de boot op de golven, dan rol je niet zo. Helaas was het Danfort-anker waarschijnlijk niet zwaar genoeg of pakte niet in de rotsgrond. De volgende morgen \lagen zowel het voorste als achterste anker op elkaar, geen succes dus!! (en wij maar rollen).

Volgende dag toch maar weer naar Anfi en konden we dichter bij het strand liggen omdat er een antal boten waren weggegaan. Dit was beter. Helemaal in de hoek , tegen de rotsen aan. Prachtig plekje. Hier blijven we komende weken, zolang het weer goed blijft.

2e kerstdag komt mijn  zus en zwager voor een weekje bij ons en hebben een auto gehuurd, zodat we lekker het eiland verder kunnen verkennen. Heb er echt zin in, na een half jaar geen lijfelijk contact te hebben gehad.
we wensen iedereen fijne feestdagen, een gelukkig en gezond 2013 en alle vertrekkers een behouden vaart