zondag 9 september 2012

Portugal

Woensdagochtend zijn we vertrokken naar Portugal. Afscheid genomen van de Spaanse ria's, waar we ontzettend van hebben genoten.

Heel dapper begonnen we meteen met alle zeilen op, maar hebben hier maar kort gebruik van kunnen maken, want de wind viel al snel weg en we moesten wéér motoren. Dacht dat het log gemaakt was maar gaf alleen maar 0,04 tot maximaal 1,00 aan. Shit, nog niet goed. Maar weer op onderzoek uit.
Het zeilen valt hier op de Atlantic wel erg tegen. We lijken wel een motorboot, maar we hebben nog even te gaan,dus.........afwachten maar.
De temperatuur is hier fantastisch.

Onze eerste stop was Viana do Castelo. Een mooie oude stad met historische gebouwen, kerken en kastelen. Hier lagen we aan de buitensteiger van de haven, aan de rivier Limo. Behoorlijk wat stroom en honderden vissen speelden om de boot.
Na de boot van zout te hebben ontdaan, water getankt, de was gedaan (was hier 32 graden, dus binnen een uur alles weer droog) snel de fietsen er uit en 's avonds de omgeving bekijken. Prachtig. En lekker wat wind tijdens het fietsen.
Quido helemaal blij want we hebben bij een grote supermarkt rawit gevonden, eindelijk weer verse sambal.

De volgende dag weer gefietst, gezwommen (met 33 graden is het echt heerlijk verkoelend ook als is het water ijskoud) en natuurlijk weer gedoken naar het log. Wat blijkt, de impellor zat dwars op de boot dus dan zal het nooit goed meedraaien. Weer het log uit de boot trekken en een kwart slag draaien. gelukkig alles weer waterdicht kunnen krijgen. Blijft spannend!!!

Vrijdag vroeg vertrokken naar Leixoes, dit ligt bijna naast Porto.Weer geen wind, dus weer op de motor. dik 30 mijl. De kust is anders als de Spaanse. Bij Spanje zie je allemaal rotskusten, hier verandert het in lange stranden, doet een beetje denken aan de Nederlandse kust met hier en daar wat rotsen.
In de voorhaven van Leixoes konden we ankeren vlakbij een mooi strand. De golven zijn hier prachtig, ze zijn dan ook allemaal aan het golfsurfen.
We komen steeds weer dezelfde boten tegen. 2 bootjes (ca. 8 mtr) met jongelui uit Zweden en Noorwegen lagen hier ook weer voor anker.We werden dan ook meteen door ze verwelkomd. Gezellig.
Zoals we al eerder gehoord en gelezen hadden kan het hier dagen lang dicht zitten van de mist (fog) en inderdaad de volgende dag zat het potdicht van de mist en dat bleef eigenlijk de hele dag. 50 meter was af en toe veel. 's Avonds trok de mist wat op en hebben we op het strand gamba's en schelpen gegeten, heerlijk. Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te proeven en dit was echt een succes.

De volgende dag weer potdicht van de mist. Beetje gevist met een diepvriesgarnaal en nog geen minuut later een dikke vis aan de haak. Helaas was het draadje te dun en de vis ging er met mijn garnaal vandoor. Daarna nog van alles geprobeerd, met bootje varen en werphengel door de voorhaven, visje als aas maar geen succes meer. 's Middags trok de mist even op en zijn we nog naar het strand geweest.

Morgen gaan we proberen om onze gasflessen te laten vullen. Dat schijnt alleen hier te kunnen, dus grijpen we deze kans aan en blijven dus nog even hier.

1. Gerdi en Quido,

We hebben net jullie reisverslag weer gelezen. Wij zitten samen in Zuid Afrika Pretoria. Onze broer Willem is na een kort ziekbed overleden en wij zijn hier gekomen voor zijn afscheid. Wij hopen dat jullie een goede reis hebben en wie weet zie ik jullie over 14 dagen in Ohlao.