woensdag 11 juli 2012

Het is niet allemaal rozengeur...........

Vrijdag 6 juli; vertrokken van Guernsey om 10.00 uur.Vannacht veel regen gehad maar nu was het droog, wel bewolkt maar prachtig zeilweer. Ook al was het weer hoog aan de wind, het liep toch lekker. Er stond een behoorlijke swell (deining) maar een rustig windje. Tot 19.00 uur kunnen zeilen daarna kregen we zoveel stroom tegen dat we echt de motor er bij moesten hebben. COG 1 tot 2 mijl, schiet niet echt op.
 Uiteindelijk in de omgeving van Lézardrieux aangekomen toen het al donker werd en een ankerplekje tussen de rotsen uitgezocht.

 Zaterdag 7 juli; Hier heerlijk geslapen tot een uur of 11. Het was een echte koude regendag met erg veel wind en hebben dan ook niets anders gedaan dan filmpjes kijken, omgehangen, routes uitgestippeld, muziek maken en glühwein gedronken, want het was echt koud!!!!

 Zondag 8 juli; Om ongeveer 11.00 uur stroomopwaarts naar het stadje Lézardrieux gevaren en daar een mooring opgepikt. Op de rivier staat erg veel stroom, af en toe draaide de schroef zo hard mee dat hij begon te zingen. Nog even het dorp in geweest, maar zondags is er niet veel te beleven. Alles dicht. Wel genieten van de omgeving en het natuurverschijnsel van hoog en laag water met een verval van ca. 9 tot 10 meter. 

Maandag 9 juli; om ca. 10.00 uur vertrokken met nog een beetje stroom tegen zodat we op zee het volle pond mee zouden krijgen. Lekker niet betaald voor de mooring. Moeten ze maar bij ons komen!!! Weer was de wind tegen dus alles opkruizen, maar het ging het super. Echt teamwork. De wind was 4 tot 5 beaufort (en af en toe een uitschiet naar 24 knopen). Bij een mooie overstag manouvre, die ik even op film zou zetten, schoot de knoop uit de genua los en zaten we dus zonder schoten. Het oog zat te hoog om het er weer aan te knopen en de wind was te hard om de genua weer uit te rollen dus de enige mogelijkheid was doorgaan op de motor. Helaas!!! Er stond veel golfslag, dan kan je beter zeilen!!
 Toen we dat hadden gehad, hoorden we de waterpomp maar doorlopen en na enig onderzoek zat er zo'n 100 ltr water in de bilg. Hoe kan dit nu weer?? Waterpomp kapot?? We hadden vlak voor vertrek nog het expansievat laten vervangen. Gelukkig hebben we 2 lenspompen in de boot, dus het kan wel wat hebben. Water smaakte zoet, dus kwam van binnen. Eerst maar lensen en dan verder onderzoeken. Inmiddels waren we in de buurt van Roscoff (Bloscom) gekomen en kwam er tegelijk met een Ferry uit Engeland, een havenmeester naar ons toe met zijn rubberboot. We moesten wachten tot de ferry aangemeerd lag en daarna begeleidde hij ons mooi naar de haven. Op de plek waar normaal moorings lagen was nu een spiksplinternieuwe haven gevestigd. Nog niet helemaal klaar, nog geen elektrisch en water, maar je betaald dan ook maar half price. Na een aantal zelfgemaakte pannenkoeken om 22.00 uur nog een borrel en bekaf naar bed.

 Vandaag om ca 9.30 uur opgestaan en meteen aan het project "water in de boot" begonnen. Ronnie is echt een superman. Geen opgever en wel een oplosser. Houd ik wel van. We kwamen er al snel achter dat het niet een kapotte pomp was, maar een gesis in de grote kast in de kajuit. En ja hoor, na de wandbekleding eruit gescheurd te hebben kwam er een slang tevoorschijn die er genoeg van had en alles uitspuugde. Inkorten en tussenstukjes ertussen en probleem was al vrij snel opgelost. Helaas maakt Beneteau alles zo dat het weggewerkt is, dus hoop niet dat we meer problemen met de slangen krijgen, want er bij kunnen komen is niet echt gemakkelijk. Gelukkig hebben we veel spareparts aan boord, er is hier in deze dorpen niet zoveel te verkrijgen.
 Hierna zijn we het dorp ingegaan, fantastisch mooi en lekker zonnig, zodat het terras zooo aantrekkelijk was dat we de supermarkt niet meer konden halen. Morgen dan maar. IJzeren voorraden inmiddels al aangebroken. Vooruitzichten wat het weer betreft zijn toch niet echt super. Wind blijft uit de verkeerde hoek komen. Toch genieten we hier echt. Om met je eigen boot in dit getijdenwater tussen de rotsen te liggen is wel echt heel bijzonder.

 Heeft iemand nog een tip hoe we gas kunnen krijgen in onze grijs/groene butaanflessen?

 

4 opmerkingen:

  1. He Impact crew,
    Nog even volhouden en dan is het bikiniweer! Hier regent ... regent ... regent het, dus terug is ook geen optie, het kan alleen maar beter worden ;-) We hebben geprobeerd jullie te volgen via Marine traffic, maar dat is helaas niet gelukt... al snel bleef het beeld hangen op 1 plek en daarna geen beweging meer in de boot. Jammer, het is juist zo leuk.
    Nice pic's.
    Groetjes van Blabberopreis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Na Lézardrieux konden we nog even gevolgd worden, daarna was het inderdaad gebeurd. Liggen nu in Roscoff daar zie je ons niet meer. Als we richting Brest gaan zijn we weer te volgen.
      Groetjes Crew impact

      Verwijderen
  2. Ger, Ik had bij trimaran ook die grote butaanflessen...er zijn speciale koppelstukken voor...vergelijk gas tanken bij een auto, maar wees voorzichtig...altijd tot 80% vullen!!
    meer info: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=16537.0 Op marktplaats zijn de vulnippels te koop:http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/caravan-accessoires/514889260-voor-half-geld-gasfles-vullen-lpg-vulnippel-06-25-043-042.html

    maar blijf voorzichtig:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. eh...dus als jullie in de kroeg een rondje pils bestellen....rennen jullie ook snel weg?

    stoer hoor

    BeantwoordenVerwijderen