vrijdag 27 juli 2012

vervolg van de Ria's

Maandag 23-7-12 Om 7 uur vertrokken. Was weer een kort nachtje omdat ik de navigatiecomputer heb schoongemaakt. Defragmeteren en fouten oplossen. Hij was zo traag en dat is zeker bij het binnenlopen van al deze rotsige inhammen en soms zeer harde wind wel belangrijk dat je snel in en uit kan zoemen.
In eerste instantie was het nog wat heiig, vooral boven de rotsen en stond er erg weinig wind. Alles klapte en deed. Na 2x een reef te hebben gezet om slijtage van het materiaal wat te voorkomen, bleef het nog steeds klappen en hebben we het grootzeil maar weggehaald. Alleen op de genua verder, 5 mijltjes en een zwak windje. Totdat we bij de kaap kwamen voor Cedeira. Daar begon het toch te poeieren, 35 knopen wind en 10.5 op het log. Schoot wel lekker op!!!!De automaat gierde erover. Af en toe waren we met onze 20-tonner aan het surfen op de golven.
Na 2 uurtjes hadden we de baai van Cedeira bereikt. Een plaatje. Anker uit en kijken of deze met nu m,og 27 knopen wind houdt.

Dinsdag 24-7-12 Al vroeg uit de veren omdat de zon al lekker stond te branden. De rubberboot te water gelaten en op verkenning uit. Leuk stadje met allemaal terrasjes en eettentjes. Na de boodschappen, bepakt en bezakt natuurlijk weer, op het terras in de schaduw een sangria besteld. Hebben ze niet!!!!? En dat in Spanje. Uiteindelijk wel een lekker ander drankje met veel ijs gekregen.
Nog een Nederlander gesproken die hier ook voor anker lag en al 6 jaar hier in Galicia kwam. Hij had allemaal tips voor ons en nodigde ons uit om later bij hem aan boord te komen zodat hij het een en ander kon laten zien. waarschijnlijk heeft hij zich toch bedacht want toen we wakker werden van ons middagtukje was de vogel gevlogen.
Heerlijk ge -BBQ. Super lekker vlees hebben ze hier.Vandaag geen harde wind in de namiddag, wat hier wel normaal schijnt te zijn tussen de bergen als de lucht afkoelt. Tot laat nog in de kuip gezeten. Een wondermooi plekje!!!

Woensdag 25-7-12 Alweer zo'n heerlijk dag. Weer het dorp in geweest maar alles bleek dicht omdat het een nationale feestdag was. H. Jacobus. Dus maar weer even het terras op (in de schaduw) en daarna bij de haven, was inmiddels laag water, mosselen geplukt. Mijn hele handen open van alle schelpjes, maar ik had een emmer vol grote mosselen. En lekker dat ze waren.Quido nog even aan het vissen geweest. Helaas niets gevangen. Je ziet ze wel zwemmen, maar vangen, ho maar. Ondanks dat het hier prachtig is, moeten we toch maar weer eens verder. Morgen weer varen.

Donderdag 26-7-12 Om 8 uur vertrokken naar Ria de Ferrol. 26 mijl verderop. Nog 10 mijl verder en we zijn in La Caruna. Bij het ophalen van het anker, dat zo vast zat dat de motor het haast niet kon trekken, is wel de hele accubank leeg getrokken. Dat wordt eerst dus even motoren. gelukkig geen probleem want er stond toch geen wind, alleen maar deining. Onderweg nog 2 makreeltjes gevangen, maar te klein om te eten, dus maar terug gegooid. in een keer kregen we dichte mist onderweg. Er varen bij de kust veel kleine visbootjes zonder AIS. Opletten dus. Gelukkig hebben we zowel AIS als radar, dus prima te doen. Voor we de Ria moesten binnenlopen was de mist weer weg. In de Ria nog een grote bruinvis zien zwemmen.
In eerste instantie viel deze Ria ons erg tegen. Ferrol is een grote industriestad wat jachten weinig te bieden heeft. Verschillende jachthavens staan in de kaart maar dit zijn piepkleine haventjes voor de plaatselijke kleine (vis)bootjes. Na een leuk dorpje uitgezocht te hebben ,Mugardos, hebben we het anker uitgegooid vlak voor de steigers van de plaatselijke jachthaven op 8 meter diepte. Hoop maar dat het anker houdt.
Nadat we in de zon aan een koud biertje zaten kwam er opeens een hele dikke mistbank de Ria binnenrollen en deed de temperatuur meteen 20 graden zakken volgens mij. Gelukkig duurt het hier allemaal niet zolang en kwam de zon al weer snel te voorschijn. 's Avonds het dorp nog even in geweest om de benen te strekken. Dorp is duidelijk afhankelijk van de visserij. Overal zie je mensen de zee op gaan met kleine visbootjes. De een gooit krabfuiken, allemaal aan elkaar geknoopt in het water, de ander vaart met hele lange stokken met aan het eind een soort schepnet/hark. wat ze daar precies mee doen ben ik nu nog niet achter, maar dat komt nog wel. Hoop dat ik ze nog met de vangst zie terugkomen.

vrijdag 27-7-12 Toen we vanochtend terug kwamen van ons bezoekje aan het dorp, was de wind gedraaid. Omdat we ongeveer 35 mtr ankerketting uit hadden kwamen we erg dicht bij de steiger te liggen .  Er werd meer wind verwacht en liggen op lager wal, dus maar verkassen. Playa de Grana (Villelena). Ander uitzicht heeft ook wel weer wat.
Liggen nu voor een haventje en strandje, met 2 strandwachten, alleen geen bezoekers.
Morgen denk ik weer varen.